Program održavanja čistoće grada
Programom održavanja čistoće grada obuhvaćeni su radovi na održavanju čistoće ulica, trotoara, trgova i drugih uređenih i neuređenih javnih površina.
Poslove održavanja čistoće javnih površina i odvoz komunalnog otpada sa tih površina vrši „Komunalno/Komunale“ Tuzi, a poslove održavanja čistoće na drugim površinama vrše pravna i fizička lica koja upravljaju odnosno koriste te površine. Odvoz otpada za ova lica vrši Društvo, po osnovu fakture-računa odnosno ugovora.
U programu su date površine predviđene za održavanje, čišćenje i pranje zatim dinamika i način održavanja javne čistoće, odvoza i deponovanja komunalnog i kabastog otpada sa područja grada i prigradskih naselja i približni iznos finansijskih sredstava za realizaciju tog programa.
Do utvrdjivanja cijenovnika usluga, radiće se prema uspostavljenom cijenovniku Glavnog grada, a u skladu sa članom 6 Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnim djelatnostima (Sl. list Crne Gore br.066/19, od 06. 12. 2019. godine.
Dinamika čišćenja, pražnjenja kontejnera i odvoz tog otpada na sanitarnu deponiju „Livade“ u Podgorici, i čvrstog-kabastog otpada, na unaprije predvidjenu privremenu deponiju DOO „Komunalno/Komunale“ Tuzi, a zatim, u deponiju koju koristi Glavni grad, na osnovu Ugovora sa DOO „Deponija“, ili na neku drugu prihvatljiviju lokaciju, će se odrediti prema realnim potrebama, a dok se ne uradi nova procjena tih potreba, nastaviće se sa dosadašnjom dinamikom; centar grada 2 puta dnevno, naselja jednom dnevno, firme i po potrebi, a kabasti materijal, jednom nedeljno, i po potrebi.
U narednom periodu, a svakako čim se zato pojave mogućnosti i potreba, Društvo će raditi na utvrdjivanju cijenovnika, i uspostavljanju novog rasporeda za odvoza otpoda.
Pri tom, Društvo će voditi računa o:
- Potrebom da se unaprijedi nivo kvaliteta održavanja čistoće grada;
- Nužnim troškovima za izvršavanje planiranog obima poslova;
- Cijeni odvoza i deponovanja komunalnog otpada na deponiju „Livade“ Podgorica;
- Troškovima angažovanja mehanizacije i izvršilaca na otklanjanju čvrstog-kabastog otpada i njegovo deponovanje na privremenu deponiju;
- Cijeni rada neposrednih izvršilaca;
- Tehničkoj opremljenost Društva.
Održavanje čistoće javnih površina
Održavanje čistoće javnih površina odvijaće se kroz sledeće poslove :
Odvoz i deponovanje komunalnog otpada sa javnih površina
Komunalni otpad deponuje se na sanitarnu deponiju “Livade”- Podgorica, a na osnovu ugovora zaključenog između ovog Društva i DOO “Deponija”- Podgorica, po cijeni od oko 22 eura po toni.
DOO “Komunalno/Komunale” će intenzivirati saradnju sa Sekretarijatom za urbanizam, stambene, komunalne poslove, saobraćaj i zaštitu životne sredine i Komunalnom policijom i organizovati edukativne aktivnosti iz oblasti selektivnog odlaganja otpada i reciklaže, o čemu će biti više riječi u poglavlju V-6.
Procijenjena količina komunalnog otpada koji se deponuje na sanitarnu deponiju “Livade” iznosi oko 330 tona, sa čije deponovanje potrebno uplatiti oko 70.000.00€ godišnje.
Odvoz i deponovanje čvrstog-kabastog otpada
Kako na području naše opštine ne postoji deponija za ovu vrstu otpada (stari namještaj, aparati za domaćinstvo, djelovi sanitarnih uređaja, otpaci građevinskog materijala, šut, šljaka, betonski otpaci, granje, šiblje i sl.) a na sanitarnoj deponiji u Podgorici se ne može deponovati, isti se deponuje na privremenoj deponiji koju koristi i Glavni Grad, a u skladu sa sporazumom sa DOO „Deponija“. Za količinu od oko 250 tona, koliko je inače bilo u prošloj godini, se treba izdvojiti oko 50.000,00€ godišnje.
Odvoz i deponovanje kućnog otpada
Odredbama člana 19 Zakona o komunalnoj djelatnosti, te članovima 9 i 10 Odluke o komunalnom redu, SO Tuzi, kao i članom 9 Statuta D.O.O „Komunalno/Komunale“ Tuzi, propisana je obaveza uklanjanje i deponovanje kućnog odpada (pod kućnim otpadom smatraju svi čvrsti otpaci koji nastaju u porodičnim stambenim zgradama i poslovnim prostorijama a koji se po svojoj veličini mogu odlagati u posude za kućno smeće-kontejnere kao i sagoreli materijal-pepeo).
Korisnički odnos uspostavljen je sa sljedećim kategorijama korisnika:
KATEGORIJA | BROJ KORISNIKA |
Domaćinstva | 2216 |
Privreda, ustanove i preduzetnici | 283 |
Nakon preuzimanja nadležnosti iz ove oblasti, Društvo će pokrenuti inicijativu da se ovom uslugom obuhvate i ona područja opštine koja trenutno nijesu obuhvaćena, ali i da se evidentiraju gradjani i pravna ljica koja nijesu obuhvaćena „uspostavljenim korisničkim odnosom“, jer je činjenica da je broj korisnika mnogo veći od naznačenog u pomenutim kategorijama korisnik. Komunalno će, u dogovoru i saradnji sa predstavnicima nadležnih sekretarijata i mjesnih zajednica raditi na:
- uspostavljanju korisničkog odnosa sa svim pravnim licima na području opštine koji i pored zakonske i obaveze propisane opštinskom odlukom nijesu korisnici naših usluga;
- uspostavljanju novih korisničkih odnosa, te povećanje broja korisnika, fizičkih lica.
- planiranje uvodjenja još jedne posade za odvoz smeća, ako se pokaže potreba, jer bi to dovelo do dodatne organizacije, kada je u pitanju sakupljanje otpada, odnosno svakodnevnog rada.
Nabavkom i postavljanjem novih kontejnera i svakodnevnim vršenjem odvoza (izuzev nedjeljom u prigradskim naseljima) poboljšao bi se kvalitet usluga, i povećala pokrivenost uslugama tako da i naselja van gradske zone dobijaju urbani karakter, što bi uslovilo povećanje broja domaćinstava kojima će se pružati usluge odvoza otpada.
Korisnicima sa kojima Društvo ima ugovorni odnos, odvoz smeća se vrši i po pozivu.
Planirani prihodi (fakturisana vrijednost) po osnovu ove usluge, pravnim i fizičkim licima, a na osnovu naznačemnog broja korisnika, za 2020. godinu iznosi:
KATEGORIJA | IZNOS (€) |
Domaćinstva | 120.000 |
Preduzeća, ustanove i preduzetnici | 190.000 |
UKUPNO | 310.000 |
Za svakodnevni rad na odvozu kućnog smeća i čišćenje prostora oko kontejnera predviđene su dvije posade specijalnih vozila (posada se sastoji od vozača i dva radnika na utovaru otpada).
Odvoz otpada obavlja se vozilima auto smećarima zapremine 16m3 ili 6m3, kao i ostalim komunalnim vozilima, koja budu na raspolaganju.
Po već utvrđenoj dinamici vršiće se i odvoz čvrstog, kabastog i poljoprivrednog otpada, kiper kamionom, a otpad se odlaže u deponiji „Livade“ ili na posebnoj deponiji na ušću Moraće.
Radi privremenog održavanja javnih površina, odrediće se privremene, lokalne minideponije, za kabasti i čvsrti otpad, koji će se urediti po standardima, kako ne bi urušavali ambient.